آیا انتخابات در زمان موعود برگزار خواهد شد؟

20 عقرب 1391 ساعت 16:17


هرچند در روزهای نخست پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و پارلمان افغانستان واکنش محتاطانه ای نشان دادند اما دیده می شود که این نهادها آهسته آهسته دارند نگرانی شان را در این خصوص بروز می دهند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی افغانستان بتاریخ 16 حمل سال 1393 برگزار شود که بدون شک تبلیغات انتخاباتی آن در زمستان انجام خواهد شد.
نگرانی هایی که در این مورد وجود دارد حاکی از مسدود بودن راههای اکثر ولسوالی های ولایات سردسیر با مرکز، عدم دسترسی مردم به مراکز رای دهی، عدم توانایی دولت در رساندن مواد انتخاباتی در روستاها و مراکز انتخاباتی می باشد.
پس از ابراز نگرانی مجلس نمایندگان به تازگی داکتر عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی نیز در خصوص زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی ابراز نگرانی نموده و خواستار تجدید نظر در زمان برگزاری انتخابات درکشور شده است.

از جانبی هم شایعات و گزارش های تایید ناشده نشاندهنده آن است که رئیس جمهور کرزی در دیدار با علمای دینی درکابل گفته است که اگر زمینه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده نبود جرگه را دعوت خواهد کرد و از جرگه خواهد خواست تا کسی را که تجربه خوبی دارد الی برگزاری انتخابات بعدی برای ریاست جمهوری افغانستان انتخاب نمایند.
همچنین گفته هایی وجود دارد که قرار است تغییرات در سیستم حکومت کنونی ایجاد شود که مطابق آن سیستم ریاستی فعلی به سیستم صدارتی تبدیل گردد.
خروج نیروهای خارجی در 2014 میلادی از موارد دیگر است که سبب نگرانی مردم درخصوص عدم توانایی نیروهای امنیتی افغان برای تامین امنیت انتخابات افغانستان شده است.
داکتر عبدالله اخیراً گفته است که برخی از چالش‌ها در برابر انتخابات ریاست‌ جمهوری وجود دارد که تغییر زمان برگزاری انتخابات از 16 حمل سال 1393، بهترین گزینه برای حل این چالش‌ها خواهد بود.
داکتر عبدالله گفته است که زمستان برخی از ولایات کشور طولانی است و این نگرانی وجود دارد که درصد بالای مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند و باید زمانی برای برگزاری انتخابات، در نظر گرفته شود که مشکلات حمل و نقل و رفت ‌و آمد وجود نداشته باشد.
قبلا نیز مجلس نمایندگان افغانستان از اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی نموده و گفته بودکه اکثریت مناطق و روستاهای ولایت های سردسیر بخصوص ولایتهای بدخشان، کنر، بادغیس، غور، دایکندی، بامیان و غزنی در ماه حمل پوشیده از برف هستند و انتقال مواد انتخاباتی به این مناطق در این زمان امکانپذیر نخواهدبود.
عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان، گفته است به این مساله باید توجه صورت گیرد تا ساکنان مناطق سردسیر از شرکت در انتخابات محروم نشوند و کمیسیون انتخابات باید در رابطه با نقض قانون اساسی در رابطه به برگزاری انتخابات وضاحت دهد.
همزمان با نگرانی احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و پارلمان، آگاهان امور نیز به این باروند که اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان مطابق قانون اساسی صورت گرفته اما اعلام تاریخ 16 حمل 1393 میتواند عمومی و سراسری بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را که در قانون اساسی برآن تاکید شده است زیر سئوال ببرد.
زیرا در این زمان مردم نمی توانند به مراکز رأیدهی دسترسی داشته و رأی شانرا برای کاندیدای مورد نظرشان استفاده نمایند.
همچنین تاریخ یاد شده محدودیت های تبلیغاتی وکمپاینی را نیز برای کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ایجاد می کند که نامزدها نیز نمی توانند به برنامه های تبلیغاتی وکمپاین های شان نسبت سردی هوا و مسدود بودن راههای مواصلاتی ولسوالی ها با مرکز ولایات اقدام نمایند.
سید اسماعیل جهانگیرـ کابل


کد مطلب: 17915

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/17915/

جمهور
  https://www.jomhornews.com