بانک مرکزی:

تاخیر در امضای پیمان امنیتی، علت افزایش ارزش دالر است

23 قوس 1392 ساعت 9:20

بانک مرکزی افغانستان تاخیر در امضای تفاهمنامه امنیتی میان کابل ــ واشنگتن را یکی از علت های بالا رفتن ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی می داند


بانک مرکزی افغانستان تاخیر در امضای تفاهمنامه امنیتی میان کابل ــ واشنگتن را یکی از علت های بالا رفتن ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی می داند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ امروز در بازار شهزاده کابل هر دالرآمریکایی برابر با ۵۸ افغانی و ۲۵ پول به فروش می رسد.
گفته می شود ارزش دالر امریکایی در مقابل پول افغانی بیشتر از گذشته افزایش یافته است.
در این باره رییس بانک مرکزی می گوید که تاخیر در امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن در زمینه بلند رفتن نرخ دالر امریکایی در برابر پول افغانی تاثیر گذار بوده است.
نور الله دلاوری می گوید: " یک دلیل اش این است که ارزش دالر در مقابل اکثر پول های دنیا بالا رفته است. خصوصاً در حوزه ما، اما دیگر عوامل داخلی هم است که یکی انتخابات ما نزدیک است، تغییراتی که در اوضاع امنیتی افغانستان می آید عموم مردم نگرانی دارند. از این سبب امیدوار هستیم که قرارداد امضا شود و ممکن یک تاثیر مثبت بالای ارزش پول افغانی داشته باشد".
این در حالی است که طی سال های اخیر، نرخ دالر به افغانی تا حدودی زیادی ثابت بود و اکثراً یک دالر امریکایی پنجاه افغانی و یا کمتر از آن تبادله می شد.
رییس بانک مرکزی می گوید که برای حفظ ثبات و ارزش پول افغانی در بازار اسعار مداخله می کنند و از کاهش بیش از حد نرخ پول افغانی در برابر اسعار خارجی جلوگیری خواهند کرد.
آقای دلاوری بیان می دارد که آنها طی سال جاری ۳ اعشاریه ۴ میلیارد دالر را به بازار عرضه و یا لیلام کرده اند.
برخی بر این باروند که یکی از دلایل بالا رفتن دالر در مقابل پول افغانی، عدم شفافیت در پروسه لیلام دالر از سوی بانک مرکزی است .
آقای دلاوری با رد این موضوع بر شفافیت این پروسه تاکید کرد.
بلند رفتن نرخ دالر در بازارهای بین المللی و شرایط اقتصادی امریکا از دیگر عواملی است که باعث کم ارزش شدن پول افغانی در مقابل دالر امریکایی عنوان شده است.
گفتنی است که طی بیش از ده سال گذشته، تمام پروژه های انکشافی و بودجه سالانه حکومت از سوی جامعه جهانی به دالر پرداخته شده و به همین دلیل، تغییر اندک در نرخ دالر، تاثیر زیادی بالای قیمت مواد در کشور داشته است.
آگاهان امور اقتصادی می گویند که عدم تولیدات داخلی در افغانستان که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان پشتوانه پول نامیده می شود؛ سبب شده تا در ده سال گذشته، ارزش افغانی در مقابل اسعار خارجی در نوسان باشد.
خبرگزاری جمهور ــ کابل


کد مطلب: 43090

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/43090/

جمهور
  https://www.jomhornews.com