به گزارش خبرگزاری جمهور، اسماعیل بقایی سخنگوی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ادعاهای معاون رئیسجمهور امریکا گفت که اصرار واشنگتن بر ناآگاهی خود از موضع ایران، خود دلیلی بر بدگمانی است. او تأکید کرد که ایران هرگز به دنبال سلاح هستهای نبوده و ترساندن جامعه جهانی از یک تهدید خیالی، دامی بیش نیست. چیزی که وجود ندارد را نمیتوان اثبات کرد.
بقایی در ادامه اظهار داشت که اقتصاد ایران توسط خود ایرانیها شکوفا خواهد شد و کسانی که ایران را تهدید کرده و جنایت علیه آن مرتکب شدهاند، جایی برای سخن گفتن از شکوفایی ندارند.
وی درباره سفر هیئت پاکستانی به ایران و نشست اسلامآباد توضیح داد که تبادل پیامهای متعدد از روز یکشنبه آغاز شده و امروز احتمال میزبانی از هیئت پاکستانی وجود دارد تا دیدگاههای دو طرف به تفصیل بررسی شود. بقایی افزود که کسی با منطق، قهر نمیکند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد ترکیب هیئت مذاکرهکننده ایران گفت که با توجه به سطح مذاکرات برای توقف کامل جنگ، احقاق حقوق و جبران خسارات، مسئولیت بر عهده محمدباقر قالیباف رئیس مجلس قرار گرفته و ترکیب هیئت از همه دستگاههای مرتبط ارتقا یافته است.
بقایی درباره موضوع غنیسازی هستهای تأکید کرد که حقوق مسلم ایران بر اساس حقوق بینالملل و عضویت در انپیتی غیرقابل گذشت است. او گفت که سطح و نوع غنیسازی همیشه قابل گفتگو بوده اما ایران باید بر اساس نیاز خود به غنیسازی ادامه دهد. گمانهزنیهای رسانههای غربی هیچ تأییدی ندارد و کلیت توافق باید نخست مورد تأیید قرار گیرد.
وی با اشاره به تأیید آژانس بینالمللی انرژی اتمی مبنی بر صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، تکرار ادعاهای امریکا را صرفاً بهانهای برای فشار دانست. بقایی افزود که حتی مدیرکل آژانس نیز تأیید کرده برنامه ایران به سمت سلاح نرفته است.
در واکنش به ادعای رها کردن لبنان، سخنگوی وزارت خارجه آن را کاملاً رد کرد و گفت که ایران همواره از مقاومت مشروع لبنان حمایت کرده و آتشبس در لبنان بخشی از مذاکرات بوده است. او تأکید کرد که بدعهدی طرف مقابل به معنای کوتاه آمدن ایران نیست و این موضوع همچنان پیگیری میشود.
بقایی درباره امنیت تنگه هرمز گفت که ایران طی دههها این امنیت را تأمین کرده و اختلال اخیر ناشی از جنگ امریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. وی از هوشمندی اروپاییها برای نیفتادن در تله امریکا و رژیم اسرائیل استقبال کرد و افزود که ایران با کشورهای ساحلی میتواند امنیت آبراه را تأمین کند به شرط پایان جنگ.
وی در مورد پیشنهاد روسیه برای انتقال اورانیوم گفت که گزینههای متعددی در توافقات هستهای وجود دارد اما هنوز به آن مرحله نرسیدهایم و تجربه بدعهدی امریکا در روندهای گذشته وجود دارد.
آقای بقایی در واکنش به توهین ترامپ به پاپ، به ترور رهبر معظم انقلاب ایران به عنوان لکه ننگ امریکا اشاره کرد و گفت که توهین به رهبران دینی ادامه دارد و بیتفاوتی در برابر آن نتایج بدی خواهد داشت.
بقایی درباره آمادگی دفاعی ایران تأکید کرد که مدافعان وطن همواره هوشیارتر از شرایط جنگی هستند و آمادگی ۲۴ ساعته در برابر بدعهدی طرف مقابل وجود دارد.
در پایان، سخنگوی وزارت خارجه ایران، مقاله واشنگتنپست درباره تهدید مذاکرهکنندگان ایرانی را بیان خط فکری دانست و گفت که چنین تهدیدهایی خلاف اصول بینالمللی و انسانی است و باید عاملان آن به جرم ترغیب خشونت و تروریسم دولتی تعقیب شوند.
خبرگزاری جمهور- امور بینالملل