به گزارش خبرگزاری جمهور، محمد اسحاق دار روز شنبه گفت که اسلامآباد برای کم کردن فاصله میان دیدگاههای واشنگتن و تهران تلاش میکند. او افزود که واشنگتن و تهران در مذاکرات اسلامآباد به توافق نزدیک شده بودند، ولی هنوز بر سر چند موضوع مهم توافق کامل حاصل نشده است.
مذاکرات غیرمستقیم میان هیئتهای ایرانی و امریکایی به میزبانی اسلامآباد در روز ۲۳ حمل برگزار شد. طبق گزارشهای دیپلماتیک ایران، طرفین بر بخشهای زیادی از موضوعات تفاهم داشتند، اما بر سر دو یا سه مسئله کلیدی فاصله وجود داشت و به نتیجه نهایی نرسیدند.
در روزهای اخیر فیلد مارشال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، برای پیشبرد نقش میانجیگری کشورش به تهران سفر کرد و با مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران دیدار و گفتوگو داشت.
گزارشها حاکی از آن است که دور دوم مذاکرات قرار بود دوشنبه هفته جاری در اسلامآباد برگزار شود، اما مقامات ایرانی هنوز به دلیل انتقاد از اقدامات و اظهارات امریکا که آن را نقض تعهدات آتشبس میدانند، موافقت خود را اعلام نکردهاند.
پس از پایان بینتیجه دور نخست، دولت امریکا بنادر ایران را محاصره کرد. پس از برقراری آتشبس در لبنان و بازگشایی مشروط تردد در تنگه هرمز زیر نظارت نیروهای مسلح ایران، دونالد ترامپ رئیسجمهور امریکا اعلام کرد که محاصره دریایی ادامه خواهد یافت.
در پی این موضع، سخنگوی قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا صبح شنبه از بازگشت کنترل تنگه هرمز به وضعیت پیشین خبر داد.
او تأکید کرد که تا زمانی که امریکا محدودیت تردد شناورها از مبدأ ایران به مقصد و از مقصد به مبدأ ایران را بر ندارد، وضعیت تنگه هرمز به شدت کنترل شده و به حالت قبلی باقی خواهد ماند.
پاکستان همچنان آمادگی خود را برای تسهیل گفتوگوهای بیشتر و حفظ آتشبس اعلام کرده است.
خبرگزاری جمهور- امور بینالملل