طالبان در حالی از برگزاری «نشست هماهنگی مسؤولین زون مرکزی» در کابل خبر میدهند که ناظران، هدف اصلی این نشست را افزایش نگرانیهای امنیتی این گروه و ترس از گسترش نارضایتیهای مردمی و فعال شدن جبهات مخالف عنوان میکنند.
بر اساس خبر منتشر شده از دفتر والی طالبان در کابل، این نشست به ریاست ملا امینالله «عبید» والی طالبان برای کابل برگزار شده و در آن والیان طالبان در ولایتهای میدانوردک، پنجشیر، پروان، بامیان و کاپیسا، همراه با فرماندهان امنیتی، رؤسای استخبارات و مسئولان نظامی زون مرکزی حضور داشتند.
طالبان مدعیاند که این نشست به منظور «تطبیق بهتر و منظم فرامین هبتالله آخندزاده» برگزار شده است؛ اما تمرکز گسترده بر موضوعات امنیتی، نشستهای تصفیوی، کنترل ولایات و ارزیابی وضعیت امنیتی، نشاندهنده نگرانی جدی این گروه از افزایش بیثباتی و گسترش مخالفتهای مردمی است.
در اعلامیه طالبان آمده است که در این نشست درباره جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، تأمین نظم شهری، کاهش حوادث ترافیکی و رسیدگی به مشکلات مردم بحث شده است؛ موضوعاتی که طالبان طی نزدیک به پنج سال گذشته بارها درباره آن وعده دادهاند، اما مردم همچنان با بحرانهای گسترده امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دستوپنجه نرم میکنند.
همچنین تأکید طالبان بر «اقدامات گستردهتر و جدیتر» در سطح ولایات، بازتابی از نگرانی فزاینده این گروه نسبت به شکنندگی وضعیت امنیتی در زون مرکزی کشور تلقی میشود؛ منطقهای که در ماههای اخیر شاهد تحرکات جبهات ضد طالبان و افزایش نارضایتی عمومی بوده است.
یکی از تحلیلگران به خبرگزاری جمهور میگوید که طالبان با برگزاری نشستهای پیهم امنیتی و استخباراتی تلاش دارند از گسترش اعتراضات مردمی، تشدید اختلافات داخلی و فعال شدن دوباره جبهات مسلح مخالف جلوگیری کنند. به گفته آنان، تمرکز اصلی این نشستها نه حل مشکلات مردم، بلکه تحکیم کنترل امنیتی و سرکوب هرگونه مخالفت احتمالی است.
این در حالی است که شهروندان در بسیاری از ولایتهای کشور از افزایش فقر، بیکاری، محدودیتهای اجتماعی و نبود خدمات ابتدایی شکایت دارند و طالبان تاکنون نتوانستهاند پاسخ مؤثری به بحرانهای جاری ارائه کنند.