وزارت انرژی امریکا اعلام کرد ۱۳.۵ کیلوگرام اورانیوم غنیشده ۲۰ درصدی از راکتور تحقیقاتی RV-1 در کاراکاس، با همکاری ونزوئلا، بریتانیا و آژانس بینالمللی انرژی اتمی، به ایالات متحده منتقل شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور، وزارت انرژی ایالات متحده از انتقال ۱۳.۵ کیلوگرام اورانیوم غنیشده از یک راکتور تحقیقاتی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، به خاک امریکا خبر داد.
بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی «اداره ملی امنیت هستهای» امریکا (NNSA)، این عملیات با مشارکت کارشناسان ونزوئلایی، متخصصان بریتانیایی و همکاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام شده است. اورانیوم منتقلشده دارای غنای ۲۰ درصد بوده و در راکتور تحقیقاتی RV-1 نگهداری میشد.
مقامهای امریکایی هدف از این اقدام را کاهش خطرات ناشی از نگهداری مواد هستهای حساس و تقویت امنیت هستهای عنوان کردهاند. به گفته وزارت انرژی امریکا، این پروژه بخشی از برنامههای بینالمللی برای محدودسازی دسترسی به مواد هستهای با قابلیت استفاده دوگانه است.
راکتور تحقیقاتی RV-1 که در دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شده، سالها در حوزه پژوهشهای علمی و آموزشی مورد استفاده قرار داشت، اما فعالیت آن در سالهای اخیر محدود شده بود.
در همین حال، روزنامه انگلیسی گاردین با اشارهای کنایهآمیز به این عملیات نوشت: «دونالد ترامپ سرانجام موفق شد ذخایر اورانیوم غنیشده یک کشور را خارج کند؛ اما آن کشور ایران نیست، بلکه ونزوئلا است.» این روزنامه، ماجرا را در چارچوب مواضع پیشین ترامپ درباره برنامه هستهای ایران مورد توجه قرار داد.