جالب است ۰
بازداشت خبرنگاران؛ طالبان چهار خبرنگار را در کابل و غزنی بازداشت کردند

​کابل – خبرگزاری جمهور: 
مرکز خبرنگاران افغانستان و منابع محلی از تشدید فشارهای استخبارات طالبان بر فعالان رسانه‌ای خبر می‌دهند که در پی آن، طی یک هفته گذشته دست‌کم سه خبرنگار در کابل و یک یوتیوبر در ولایت غزنی بازداشت شده و روانه زندان شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، جاوید نیازی، صاحب امتیاز و خبرنگار خبرگزاری خصوصی «پیگرد»، روز ۱۶ ثور پس از احضار به اداره استخبارات بازداشت شد. در رویدادی مشابه، منصور نیازی، خبرنگار تلویزیون طلوع‌نیوز نیز روز ۱۷ ثور از منطقه کارته ۴ کابل توسط نیروهای استخبارات دستگیر شد. همزمان، منابع خبری در طلوع‌نیوز تایید کرده‌اند که عمران دانش، دیگر خبرنگار این رسانه نیز شب گذشته بازداشت شده است، هرچند این رسانه از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

در همین حال، دامنه‌ی این بازداشت‌ها به ولایات نیز کشیده شده و منابع محلی از ولایت غزنی به خبرگزاری جمهور می‌گویند که استخبارات طالبان، مهدی مهران، یکی از یوتیوبرهای فعال در ولسوالی مالستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. تا این لحظه دلیل روشن و قانونی برای این بازداشت‌ها از سوی مقامات طالبان ارائه نشده و از سرنوشت این افراد خبری در دست نیست.

در میان این بازداشت‌ها، گرفتاری کارمندان طلوع‌نیوز با ابهامات و پرسش‌های جدی همراه شده است. این شبکه در حالی هدف برخورد قرار می‌گیرد که به داشتن روابط نزدیک با طالبان شناخته می‌شود و سعد محسنی، مالک آن، متهم است که در کشورهای اروپایی برای این گروه لابی‌گری کرده است. 

یک منبع آگاه به خبرگزاری جمهور گفت که شبکه طلوع‌نیوز تحت حمایت مستقیم سراج‌الدین حقانی قرار دارد و بسیاری از برنامه‌های آن توسط وی تمویل می‌شود، به طوری که این شبکه در نشرات تبلیغاتی برای طالبان حتی از تلویزیون ملی نیز پیشی گرفته است.

این منبع با اشاره به نفوذ گسترده کارکنان ارشد طلوع‌نیوز در بدنه طالبان، مدعی شد که بستگان نزدیک شمس امانی، گوینده خبر این شبکه، از جمله مولوی صدیق‌الله شاهین معاون استخبارات کابل و چندین مقام دیگر، عضو ارشد این گروه هستند. همچنین فریدالله محمدی، رئیس طلوع‌نیوز، رابطه نزدیکی با ملا یعقوب و سراج‌الدین حقانی دارد. 

شفیق گوهری از مسئولان موبی‌گروپ نیز با سراج‌الدین حقانی رابطه نزدیک دارد.
با وجود چنین پیوندهایی، ناتوانی این رسانه در دفاع از کارمندان خود و سکوت در برابر این بازداشت‌ها، در تناقض با ادعاهای پیشین رئیس این شبکه مبنی بر وجود آزادی رسانه‌ای در افغانستان قرار گرفته است.

برخورد خشونت‌آمیز با خبرنگاران، ضرب‌وشتم و بازداشت‌های خودسرانه از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان به یک رویه معمول تبدیل شده است. ناظران معتقدند در حالی که رسانه‌های داخلی به دلیل فشارهای شدید عملاً به ابزار تبلیغاتی طالبان بدل شده‌اند، این موج تازه از گرفتاری‌ها با هدف وادار کردن خبرنگاران به خودسانسوری بیشتر و تمکین کامل به خواسته‌های استخباراتی و تبلیغاتی این گروه صورت می‌گیرد.
https://jomhornews.com/vdcceiqsp2bqoi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین اخبار