منابع محلی در ولایت بامیان میگویند مسئولان طالبان در شفاخانه ولایتی این ولایت، از متقاضیان جواز صحی، در بدل معاینات خون و طی مراحل اداری، مبالغ هنگفتی دریافت میکنند؛ در حالیکه بخش بزرگی از این خدمات باید بهگونه رایگان ارائه شود.
به گفته منابع، روند اخذ پول از کارمندان و متقاضیان استخدام در روزهای اخیر شدت یافته و برخی افراد برای دریافت جواز کار ناگزیر شدهاند تا سه هزار افغانی پرداخت کنند.
منابع روز دوشنبه، ۲۱ ثور، در گفتوگو با خبرگزاری جمهور اظهار داشتند که هزینه رسمی صدور جواز کار در شفاخانه ولایتی بامیان میان ۵۰۰ تا ۷۰۰ افغانی تعیین شده؛ اما در عمل، از شماری از متقاضیان مبالغی چند برابر دریافت میشود.
به گفته آنان، معاینات خون و برخی خدمات صحی که باید بدون هزینه انجام شود، به ابزاری برای اخذ پول از کارمندان توسط طالبان تبدیل شده است.
منابع تأکید میکنند که این وضعیت فشار اقتصادی بیشتری بر دوش کارمندان کمدرآمد گذاشته و بسیاری از خانوادهها توان پرداخت چنین هزینههایی را ندارند.
به گفته منابع، پرداخت هزاران پول افغانی برای شماری از کارمندان، معادل بخش قابل توجهی از معاش ماهانه آنان است و این مسئله تأمین نیازهای ابتدایی خانوادههایشان را با دشواری روبهرو کرده است.
پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت، این گروه مقررات و محدودیتهای تازهای را برای استخدام در ادارات دولتی و مؤسسات وضع کرده اند. بر اساس این روند، افراد برای استخدام یا ادامه کار در برخی نهادها، نیازمند دریافت جواز کار و معاینات صحی از سوی طالبان هستند؛ روندی که اکنون به گفته منابع، به زمینهای برای اخذ پول و فشار بیشتر بر شهروندان تبدیل شده است.