سومین نشست سالانه مرکز آزادی بیان با حضور ۳۰۰ خبرنگار تبعیدی و فعالان رسانهای در تورنتو برگزار شد. مشکلات شغلی و روانی خبرنگاران در تبعید محور اصلی این نشست بود.
به گزارش خبرگزاری جمهور، به نقل از اطلاعات روز، سومین نشست سالانه «مرکز آزادی بیان» که روز سهشنبه (۲۲ ثور) در شهر تورنتو کانادا برگزار شد، ۳۰۰ خبرنگار تبعیدی، فعال رسانهای و چهرههای دانشگاهی از نقاط مختلف جهان گرد هم آمدند تا وضعیت آزادی بیان و چالشهای جدی خبرنگاران تبعیدی را بررسی کنند.
نجیب اصیل، رییس مرکز آزادی بیان، در این برنامه گفت: «خبرنگارانی که به دلیل تهدید، سانسور و خطرات امنیتی کشورهای خود را ترک کردهاند، در تبعید نیز با مشکلات گستردهای مواجه هستند.» او افزود که بسیاری از این خبرنگاران با وجود سالها تجربه و تحصیلات عالی، قادر به یافتن شغل در بخش رسانه نیستند و برای تأمین زندگی مجبور به کار در بخشهای غیرمسلکی میشوند.
اصیل همچنین به فشارهای روانی، دوری از خانواده و نگرانیهای امنیتی که خبرنگاران تبعیدی با آن روبرو هستند، اشاره کرد. لیز دوست، خبرنگار بیبیسی، نیز از نقش برجسته خبرنگاران تبعیدی افغانستان در مستندسازی تحولات کشورشان تقدیر کرد و گفت: «با قدرت گرفتن طالبان، بسیاری از خبرنگاران مجبور به ترک کشور شدند، اما همچنان از وضعیت افغانستان گزارش میدهند.»
در بخشی از نشست، میزگردی با عنوان «چگونه میتوان دربارهی کشور خود گزارش داد وقتی نمیتوانیم به آنجا بازگردیم» برگزار شد. شرکتکنندگان در این میزگرد به چالشهای خبرنگاری در تبعید پرداخته و بر اهمیت همکاری میان خبرنگاران تبعیدی و شبکههای بینالمللی رسانهای تأکید کردند.
مرکز آزادی بیان همچنین از دولت کانادا و نهادهای بینالمللی خواست تا در زمینه اسکان مجدد خبرنگاران افغانستان، به ویژه آنهایی که در پاکستان، ایران و ترکیه با مشکلات جدی روبرو هستند، همکاری کنند.
پس از رویکارآمدن مجدد طالبان در افغانستان، هزاران خبرنگار به دلیل ترس از پیگرد یا ترک کشور، شغل خود را رها کردند. برخی از خبرنگاران افغانستانی که به کشورهای اروپایی یا امریکا پناه بردهاند، با ایجاد رسانههایی در پلتفرمهای آنلاین تلاش دارند وضعیت افغانستان را پوشش دهند.