جنرال مبین، چهره شناختهشده و از حامیان پیشین طالبان، پس از سپریکردن دستکم ۱۸ ماه زندان در زندان پُلچرخی کابل، از بند آزاد شد؛ رخدادی که بار دیگر میزان تحملناپذیری طالبان در برابر کوچکترین انتقاد، حتی از درون صفوف خودشان را آشکار میسازد.
مبین پس از آزادی، در یک پیام ویدیویی اعلام کرده است که براساس حکم هبتالله آخندزاده و با بخشیدهشدن مدت باقیمانده حبسش، آزاد شده است.
او از جنگجویان سابق طالبان به شمار میرود که پس از سقوط جوزجان به دست طالبان، با ورود به خانه عبدالرشید دوستم و پوشیدن لباس مارشالی او، به یکی از چهرههای جنجالی و تبلیغاتی این گروه تبدیل شده بود.
اما این نزدیکی به طالبان دوام چندانی نداشت. مبین در ادامه با راهاندازی یک کانال یوتیوب و فعالیتهای رسانهای، به تدریج به یکی از منتقدان سیاستها و رفتارهای طالبان بدل شد. هرچند انتقادهای او اغلب بهصورت کنایهآمیز و محتاطانه مطرح میشد، اما ظاهراً همین میزان از انتقاد نیز برای حاکمان طالبان قابل تحمل نبود.
او در کنار فعالیتهای رسانهای، یک فارم گاوداری در ولایت لوگر نیز ایجاد کرده و به کارهای شخصی مشغول بود. با این حال، پیش از بازداشتش، در برخی برنامهها همراه با سردار نظری از رفتار و عملکرد جمیل قادری، یوتیوبر نزدیک به طالبان، انتقاد کرده بود؛ فردی که گفته میشود طالبان حتی برای تأمین امنیتش محافظ گماشته بودند.
بازداشت و زندانیشدن جنرال مبین از سوی طالبان، برای بسیاری از ناظران نشانهای روشن از نبود تحمل سیاسی و رسانهای در ساختار این گروه تلقی میشود؛ گروهی که نه تنها منتقدان بیرونی، بلکه صداهای منتقد درون اردوگاه خود را نیز سرکوب میکند.
آزادی مبین پس از ۱۸ ماه زندان، هرچند با فرمان رهبر طالبان انجام شده، اما اصل ماجرا را تغییر نمیدهد؛ اینکه در ساختار کنونی طالبان، کوچکترین نقد و کنایه نیز میتواند به زندان و حذف منتقد منجر شود.