منابع محلی در ولسوالی حصه اول بهسود ولایت میدانوردک به خبرگزاری جمهور میگویند که کوچیها طی دو هفته اخیر رمههای مواشی خود را به مناطق زراعتی و علفچرهای شخصی مردم انتقال داده و کشتزارهای باشندگان محل را تخریب کردهاند.
به گفته منابع، کوچیها که از حمایت طالبان برخوردار اند، ابتدا علفچرها، چمنها و زمینهای زراعتی مردم را مورد استفاده قرار داده و در برابر اعتراض باشندگان محل نیز با زورگویی برخورد میکنند. باشندگان بهسود میگویند این وضعیت خسارات گستردهای به کشاورزان وارد کرده و نگرانیها از افزایش تنشهای اجتماعی را بالا برده است.
همزمان، منابع محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی نیز از افزایش فشارها بر مردم محل خبر میدهند. به گفته باشندگان، جاغوری این روزها تنها با خشکسالی و کمبود آب دستوپنجه نرم نمیکند، بلکه حضور گسترده کوچیها بحران اقتصادی و معیشتی را نیز تشدید کرده است.
دهقانهای محل میگویند علفچرها و زمینهایی که سالها منبع اصلی درآمد و تأمین معیشت خانوادهها بوده، اکنون یا تخریب شده و یا از دسترس مردم بومی خارج گردیده است. آنان هشدار میدهند که ادامه این وضعیت میتواند اقتصاد روستاها را فلج کرده و موج تازهای از فقر، بیکاری و مهاجرت اجباری را بهدنبال داشته باشد.
باشندگان جاغوری و بهسود همچنین طالبان را متهم میکنند که با حمایت آشکار از کوچیها، زمینه گسترش بیعدالتی و فشار بر مردم محل را فراهم ساختهاند. به باور آنان، در شرایطی که مردم با بحران خشکسالی و مشکلات شدید اقتصادی مواجهاند، ورود بیرویه کوچیها خطر درگیریهای اجتماعی و خالیشدن مناطق شیعهنشین از باشندگان اصلی آن را افزایش داده است.
مردم محل از نهادهای حقوقبشری و جامعه جهانی خواستهاند که در برابر آنچه «بیعدالتی سیستماتیک» عنوان میکنند، سکوت نکنند و برای حفاظت از حقوق و زندگی غیرنظامیان اقدامات جدی و فوری روی دست گیرند.