پنجشیر ـ خبرگزاری جمهور
در نوار تصویریای که به دست خبرگزاری جمهور رسیده، فردی که خود را رئیس استخبارات طالبان در ولایت پنجشیر معرفی میکند، به گونه بیسابقهای از قتل، ترور و سرکوب گسترده باشندگان این ولایت توسط نیروهای طالبان پرده برمیدارد.
این مقام طالبان در سخنانی که در میان جمعی از مردم و مسئولان محلی این گروه ایراد شده، وضعیت امنیتی و برخورد نیروهای طالبان با غیرنظامیان را «بحرانی و غیرقابل کنترل» توصیف کرده و به کشتارهای روزمره در پنجشیر اعتراف میکند.
او در بخشی از این نوار میگوید: «ما مردم را از کوه پایین میکنیم، اما چه کسی تضمین جان آنان را میکند؟ هر روز مردم کشته میشوند و هر روز در کوچه و پسکوچههای این ولایت جسدی پیدا میشود و انسان حیران میماند که این جسد از کیست.»
این مقام استخباراتی طالبان همچنین اعتراف میکند که دهقانان و چوپانهای «بیگناه» از زمینهایشان بازداشت شده و سپس به قتل میرسند. او تاکید میکند که مردم هر روز نزد او مراجعه میکنند که مجاهدین امارت اجازه دفن جنازههای شانرا نمیدهد و طالبان مارا نزد قوم مان روی سیاه ساخته است.
به گفته او، خانههای مردم به صورت خودسرانه تلاشی میشود و باشندگان پنجشیر تنها به جرم «پنجشیری بودن» مورد خشونت و سرکوب قرار میگیرند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که طی ماههای گذشته گزارشهای متعددی از سوی نهادهای حقوق بشری و منابع محلی درباره بازداشتهای خودسرانه، ناپدیدشدن اجباری و قتل غیرنظامیان در پنجشیر منتشر شده است؛ اما طالبان همواره این گزارشها را رد کردهاند.
اکنون انتشار این نوار تصویری، برای نخستین بار بخشی از واقعیتهای میدانی را از زبان یکی از مسئولان خود طالبان آشکار میسازد؛ اعترافی که میتواند ابعاد تازهای از وضعیت انسانی و امنیتی در پنجشیر را برملا کند.