سنای امریکا با حمایت شماری از جمهوریخواهان، به پیشبرد قطعنامهای رأی داد که دونالد ترامپ را برای ادامه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، ملزم به دریافت مجوز رسمی از کنگره میکند.
به گزارش خبرگزاری جمهور، سنای امریکا روز سهشنبه برای نخستینبار به پیشبرد قطعنامهای رأی مثبت داد که هدف آن محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ در قبال ایران است. این طرح دولت امریکا را ملزم میکند برای ادامه هرگونه درگیری نظامی علیه ایران، مجوز کنگره را دریافت کند.
این قطعنامه از سوی تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا، ارائه شده است. بر اساس مفاد این طرح، رئیسجمهور امریکا موظف خواهد بود نیروهای مسلح این کشور را از هرگونه مخاصمه در داخل یا علیه ایران خارج کند؛ مگر آنکه کنگره بهصورت رسمی اعلام جنگ کرده یا مجوز مشخصی برای استفاده از نیروی نظامی صادر کند.
طبق گزارشها، این طرح با حمایت تقریباً تمامی سناتورهای دموکرات و چهار سناتور جمهوریخواه به تصویب اولیه رسیده است. «بیل کسیدی»، سناتور جمهوریخواه ایالت لوئیزیانا، نیز در میان جمهوریخواهانی بود که به پیشبرد این قطعنامه رأی مثبت داد.
این رأیگیری تنها گامی اولیه در روند قانونگذاری محسوب میشود و هنوز تصویب نهایی آن در هر دو مجلس کنگره قطعی نیست. همچنین پیشبینی میشود در صورت تصویب نهایی، رئیسجمهور امریکا این قطعنامه را وتو کند.
با این حال، دموکراتها تأکید دارند که تصویب این طرح در صورت وتو شدن میتواند پیام سیاسی مهمی داشته باشد و بر رویکرد کاخ سفید در قبال جنگ با ایران تأثیر بگذارد.
سنای امریکا پیش از این هفت بار در تصویب چنین قطعنامهای ناکام مانده بود، اما همزمان با نزدیک شدن به ضربالاجل ۶۰ روزه کنگره درباره پایان جنگ، شکافهایی در میان جمهوریخواهان نسبت به سیاستهای ترامپ در قبال ایران نمایان شده است.