جالب است ۰
خبرگزاری رویترز به نقل از ۲۰ مقام آگاه گزارش داد ایران با ایجاد سازوکار امنیتی و دیپلماتیک چندلایه، کنترل عملی تنگه هرمز را به دست گرفته و عبور نفتکش‌ها را به تایید نهادهای وابسته به سپاه پاسداران مشروط کرده است.
رویترز: ایران با سازوکار چندلایه کنترل عملی تنگه هرمز را در دست گرفته است
به گزارش خبرگزاری جمهور، بر اساس این گزارش، ایران با استقرار ایست‌های بازرسی جزیره‌ای، اعمال نظارت امنیتی و ایجاد توافق‌های دوجانبه با برخی کشورها، روند عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز را تحت کنترل گسترده قرار داده است.
 
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است که نفتکش‌ها برای عبور امن از این گذرگاه راهبردی، ناچار به دریافت تایید صلاحیت از سوی نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران هستند و در برخی موارد، مبالغی بیش از ۱۵۰ هزار دالر به عنوان عوارض یا هزینه‌های عبور پرداخت می‌کنند.
 
مقام‌های ناوبری همچنین گفته‌اند تهران یک سیستم طبقه‌بندی ویژه برای عبور کشتی‌ها ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که کشتی‌های متعلق به چین و روسیه در اولویت نخست قرار دارند و پس از آن، کشتی‌های هند، پاکستان و کشورهایی که با ایران توافق‌های دوجانبه دارند، اجازه عبور دریافت می‌کنند.
 
بر پایه آمارهای نظامی مورد استناد در این گزارش، در پی تشدید محاصره متقابل در منطقه، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ کشتی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ ملوان در خلیج فارس سرگردان شده‌اند. همچنین شمار تردد روزانه از تنگه هرمز از ۱۴۰ فروند کشتی به ۲۶ فروند کاهش یافته است.
 
در ادامه این گزارش آمده است که روند تایید صلاحیت کشتی‌ها شامل ارائه اطلاعاتی درباره ارزش محموله، مقصد نهایی و ملیت خدمه به «سازمان تازه‌تاسیس تنگه خلیج فارس» است تا اطمینان حاصل شود کشتی‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با امریکا و اسرائیل ندارند.
 
‌خبرگزاری جمهور- امور بین‌الملل 
https://jomhornews.com/vdccsiqs42bqo08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین اخبار