سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله نظامی امریکا به مناطقی در بندرعباس را نقض آشکار حقوق بینالملل و منشور ملل متحد دانست و خواستار پاسخگو شدن واشنگتن در شورای امنیت شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تجاوز نظامی امریکا به مناطقی در بندرعباس را که بامداد پنجشنبه ۷ جوزا رخ داد، به شدت محکوم کرد و آن را نقض فاحش تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی ایران توصیف کرد.
بقائی با بیان اینکه این اقدام برخلاف اصول حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد است، تأکید کرد شورای امنیت سازمان ملل موظف است در چارچوب مسئولیت قانونی خود، برای پاسخگو کردن «متجاوزان امریکایی» اقدام کند.
وی همچنین با اشاره به آنچه «نقض مستمر آتشبس ۱۹ حمل» از سوی امریکا خواند، اعلام کرد که تعرض به کشتیرانی تجاری در خلیج فارس و آبهای آزاد و نیز حملات هوایی به مناطق جنوبی ایران طی روزهای اخیر، نشانه ادامه اقدامات تنشزا از سوی واشنگتن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، تمامی تدابیر لازم را برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.
بقائی همچنین اظهارات تهدیدآمیز برخی مقامهای امریکایی علیه ایران و دیگر کشورهای منطقه را محکوم کرد و با ابراز همبستگی با عمان، این مواضع را نمونهای از «عادیسازی قانونشکنی در روابط بینالملل» دانست.
وی افزود تهدید به «انهدام» یک کشور عضو سازمان ملل که طی سالهای گذشته نقش میانجی و سازندهای در روندهای دیپلماتیک منطقه ایفا کرده است، نقض آشکار اصل منع تهدید به استفاده از زور محسوب میشود.