جالب است ۰
اسماعیل میاخیل، مقام پیشین افغانستان در جمهوریت، در واکنش به سخنان ملا هبت‌الله آخوندزاده، بیعت با او را «جهالت» خوانده و بر ضرورت مشروعیت به جای بیعت تأکید کرد.
واکنش اسماعیل میاخیل به پیام عیدی ملا هبت‌الله: «بیعت با او جهالت است»
به گزارش خبرگزاری جمهور، اسماعیل میاخیل، یکی از مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی افغانستان، به پیام عیدی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، واکنش نشان داد و گفت که «بیعت با این فرد، جهالت است؛ نه برعکس آن». 
 
ملا هبت‌الله در پیام خود اعلام کرده بود که داشتن امیر برای مسلمانان «واجب» است و کسی که بدون بیعت با امیر بمیرد، «به مرگ جاهلیت» مرده است. 
 
میاخیل رئیس پیشین تلویزیون ملی افغانستان در ادامه، وضعیت کنونی افغانستان زیر حاکمیت طالبان را به تاریک‌ترین مرحله فقر، انزوا و ترس توصیف کرد. او افزود که در این شرایط، مکاتب بسته، رسانه‌ها خاموش و زنان حذف شده‌اند. 
 
به گفته او، پیام رهبر طالبان درباره مشکلات مردم، از جمله درد، گرسنگی و بسته بودن مکاتب دخترانه نبود؛ بلکه بیشتر بر حفظ قدرت و مطالبه اطاعت از یک رهبر پنهان متمرکز بود.
 
مشاور پیشین اشرف غنی تأکید کرد که مشکل اصلی افغانستان نبودِ بیعت نیست، بلکه فقدان مشروعیت است. میاخیل بیان داشت که مشروعیت از فرمان یک رهبر پنهان یا زور یک گروه به وجود نمی‌آید، بلکه باید از طریق رضایت عمومی، مشارکت سیاسی و عدالت ایجاد شود.
 
این مقام پیشین همچنین خاطرنشان کرد که افغانستان نمی‌تواند امارت شخصی یک فرد پنهان باشد و باید به عنوان خانه مشترک ملت شناخته شود. او تأکید کرد که این خانه تنها با مشروعیت، اجماع ملی و اراده سیاسی مردم ساخته می‌شود. 
 
خبرگزاری جمهور 
https://jomhornews.com/vdcg7x9qnak9yt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین اخبار