به گزارش خبرگزاری جمهور، آلن ایر، سخنگوی پیشین فارسیزبان وزارت خارجه امریکا، در یادداشتی که نشریه آتلانتیک منتشر کرده، نوشته است که کنترل یک گذرگاه کلیدی انرژی به ایران آن قدرتی را داده که همیشه به دنبال آن بوده.
به گفته او، امریکا پیشبینی نمیکرد که ایران بتواند تنگه هرمز را به این راحتی مسدود کند یا اینکه باز کردن دوباره آن برای ایالات متحده اینقدر سخت باشد و اثرات اقتصادیاش اینقدر گسترده و سریع به اقتصاد جهانی برسد.
ایر افزوده که مهمتر از باز کردن تنگه هرمز، نگه داشتن آن به صورت باز است و این کار تقریبا بدون همکاری ایران ممکن نیست. ایران نشان داده که میتواند نه تنها به پایگاههای امریکایی بلکه به زیرساختهای انرژی در منطقه خلیج فارس نیز حملات تلافیجویانه انجام دهد.
به نوشته این تحلیلگر امریکایی، دلیل علاقه ایران به نگه داشتن کنترل تنگه هرمز، در قدرت بازدارندگی راهبردی آن نهفته است. تهران به دنبال شکل قویتری از بازدارندگی رفته و در مقایسه با دولت ترامپ، توانایی تحمل درد اقتصادی کوتاهمدت بیشتری دارد.
در پایان این یادداشت آمده که بعید است ایران در آینده کنترل کامل این آبراه را رها کند، زیرا این مسأله به یکی از داراییهای کلیدی راهبردیاش تبدیل شده است.
این تحلیل در حالی منتشر میشود که تنشها بر سر عبور و مرور کشتیها در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد و تأثیر آن بر بازارهای جهانی انرژی مشهود است.
خبرگزاری جمهور- امور بینالملل