دهقانان در شماری از ولسوالیهای ولایت هرات از گسترش آفات ملخ و کفشک شکایت دارند و میگویند که شیوع این آفات همزمان با فصل گلدهی گندم، خسارات و نگرانیهای گستردهای را برای آنان بهوجود آورده است.
امید تیموری، مدیرعامل اتاق تجارت ولایت هرات، گفته است که برای مبارزه با آفات ملخ و کفشک در مرکز ولسوالی کشک رباط سنگی این ولایت اقداماتی روی دست گرفته شده است.
به گفته او، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که از چند هفته به اینسو، آفات ملخ و کفشک در ولسوالیهای کشک رباط سنگی، گلران، کشک کهنه و پشتون زرغون بهگونه گسترده شیوع یافته و زمینهای زراعتی را تهدید میکند.
تیموری افزوده است که مقامهای محلی هرات برای مهار این آفات، برنامه مبارزه میخانیکی را آغاز کردهاند. بر اساس این برنامه، در بدل هر کیلوگرام ملخ یا کفشک جمعآوریشده، چهار و نیم کیلوگرام گندم به دهقانان پرداخت میشود. به گفته او، مجموع مقدار تعیینشده برای خریداری این آفات، ۲۰ تُن است.
در همین حال، گزارشها از ولایتهای شمال، شمالشرق و غرب کشور نیز از گسترش این آفات حکایت دارد. باشندگان و دهقانان در ولایتهای بغلان، سمنگان، بلخ، بدخشان، غور و بادغیس در گفتگو با خبرگزاری جمهور گفتهاند که از حدود یک ماه به اینسو، ملخها به کشتزارهای آنان هجوم بردهاند و تاکنون تنها مبارزه فزیکی و دستی با این آفات جریان داشته است.
کارشناسان میگویند کاهش کمکهای بینالمللی، بهویژه کمکهای ایالات متحده به نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، نه تنها باعث افزایش فقر در افغانستان شده، بلکه به نظام زراعتی و برنامههای کنترول آفات نیز آسیب جدی وارد کرده است.
پیش از این، نماینده فائو در افغانستان گفته بود که افغانستان در گذشته از یک سیستم قوی برای کنترول ملخ برخوردار بود؛ اما این سیستم پس از تسلط طالبان بهشدت تضعیف و فرسوده شده است.
فائو همچنین هشدار داده بود که در صورت عدم مبارزه جدی با ملخها، جمعیت این آفات ممکن است در سالهای آینده تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد.