بدخشان – خبرگزاری جمهور:
گزارشهای رسیده از ولایت بدخشان در شمالشرق کشور از تشدید بیسابقه تنش میان فرماندهان محلی طالبان و مقامات اعزامی این گروه بر سر کنترل معادن طلا و منابع زیرزمینی حکایت دارد؛ تنشهایی که به گفته منابع محلی، اکنون وارد مرحلهای خطرناک از تقابل سیاسی و نظامی شده است.
هشدار تند مقام طالبان به فرماندهان بدخشی
منابع موثق محلی به خبرگزاری جمهور گفتهاند که مولوی عبدالمتین رحیمزی، رئیس اداره معادن طالبان، در جریان سفر اخیر خود به ولسوالیهای دروازهای بدخشان، موضعی تند در برابر فرماندهان بومی این ولایت اتخاذ کرده است.
به گفته منابع، وی به طور مشخص خطاب به «جمعه فاتح» و شماری دیگر از فرماندهان محلی طالبان هشدار داده و گفته است:
«حد و حدود خود را بشناسید، در غیر آن جایگاه شما زندان خواهد بود.»
معادن طلا؛ محور اصلی اختلافات
بر بنیاد یافتههای خبری، محور اصلی اختلافات جاری، چگونگی مدیریت و استخراج معادن طلای بدخشان عنوان میشود. منابع میگویند بخش قابل توجهی از فرماندهان و مسئولان محلی طالبان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در استخراج این معادن سهم دارند و ماهانه مقادیر قابل توجهی طلا دریافت میکنند.
در همین حال، نام چهرههایی چون قاری فصیحالدین فطرت، امانالدین منصور و جمعه فاتح به عنوان افراد بانفوذ در مدیریت و بهرهبرداری از معادن طلای بدخشان مطرح شده است؛ موضوعی که به گفته منابع، با تلاش حلقات مرکزی طالبان برای انحصار منابع معدنی با تنش روبهرو شده است.
تخریب شرکتهای استخراج طلا و واکنش تند جمعه فاتح
تنشها پس از آن شدت گرفت که نیروهای طالبان به دستور والی این گروه در بدخشان، صبح امروز شماری از شرکتها و کارگاههای استخراج طلا منسوب به جمعه فاتح را تخریب کردند.
اگرچه مقامهای رسمی طالبان تاکنون در مورد علت این اقدام اظهارنظر نکردهاند، اما این رویداد واکنش شدید فرماندهان محلی را در پی داشته است.
جمعه فاتح در واکنش به این اقدام، آن را «ظلم آشکار و برخورد تبعیضآمیز» توصیف کرده و هشدار داده است:
«مردم بدخشان دیگر تحمل فشار، بیعدالتی و مداخلات طالبان را ندارند. اگر طالبان پشتون از بدخشان بیرون نشوند، مردم برای دفاع از حقوق و سرزمین خود دست به قیام سراسری خواهند زد.»
اعزام نیرو از قندهار و افزایش فضای امنیتی
همزمان با تشدید بحران، منابع محلی و استخباراتی از اعزام نیروهای تازهنفس طالبان از جنوب کشور به بدخشان خبر میدهند.
بر اساس این گزارشها، به دستور رهبری طالبان در قندهار، دستکم یک هزار جنگجوی وفادار به مرکز به بدخشان اعزام شدهاند تا اوضاع را کنترل و تحرکات فرماندهان محلی را مهار کنند.
در سوی دیگر، جبهه آزادی افغانستان نیز پیشتر از اعزام نیروهای چریکی خود به بدخشان خبر داده بود. اخیراً ویدیوهایی نیز در شبکههای اجتماعی منتشر شده که حضور نیروهای این جبهه را در بخشهایی از مناطق کوهستانی بدخشان نشان میدهد.
بدخشان در آستانه بحران تازه
ناظران سیاسی معتقدند افزایش نارضایتیهای مردمی، رقابت بر سر منابع اقتصادی و شکافهای قومی در درون طالبان، بدخشان را در آستانه یک بحران پیچیده امنیتی و سیاسی قرار داده است.
به باور این ناظران، تخریب تأسیسات اقتصادی فرماندهان محلی و اعزام گسترده نیرو از جنوب کشور میتواند زمینهساز درگیریهای گسترده درونگروهی در این ولایت استراتژیک شود.